Estimoto wykorzystuje pliki cookie do optymalnego prezentowania strony internetowej. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Polityka prywatności.

Jak zrobić zdjęcia motocykla na sprzedaż

Jeśli chcesz sprzedać swój motocykl w korzystnej cenie, musisz pamiętać o najważniejszej kwesti - dobrych zdjęciach. Im więcej ich zrobisz, tym lepiej. Dobrze zrobione fotografie korzystnie wpływają m.in na zainteresowanie twoją ofertą ze strony dealerów i uzyskaną wycenę. Powinny oddawać rzeczywisty stan jednośladu, ale też zachęcać swoim wyglądem do zakupu. Czy to oznacza, że do ich wykonania potrzebujesz drogiego aparatu i skomplikowanych programów graficznych? Wręcz przeciwnie - nadmierna obróbka i nakładanie filtrów na zdjęcia sprawi, że utracą one autentyczność.

Pamiętaj o sfotografowaniu licznika przebiegu

Nie ważne, czym wykonasz swoje zdjęcia. Może to być zarówno profesjonalny sprzęt fotograficzny jak i zwykły aparat w twoim smartfonie.

Do rzeczy: Wyczyść swój motocykl, ponieważ czysty pojazd to oznaka, że znajduję się on w dobrych rękach. Jeśli masz czas, możesz też ponownie polakierować karoserie. Taki zabieg wywoła w oglądającym pozytywne pierwsze wrażenie, ponieważ motocykl będzie prezentował się jak nowy.

Jednoślad został postawiony w jednobarwnym otoczeniu, dzięki czemu dobrze kontrastuje z tłem. Zdjęcie zrobiono w pochmurny dzień, więc oświetlenie jest równomierne.

Następnym krokiem jest wybranie miejsca, gdzie wykonasz zdjęcia. Nie potrzebujesz profesjonalnego tła. Wystarczy, że wybrane przez ciebie otoczenie nie będzie zbytnio odciągać uwagi od twojego pojazdu. Dobrze do tego celu nada się pomalowana na stonowany kolor ściana bądź brama garażowa. Możesz wykorzystać też inne miejsca takie jak parking lub ścieżka, o ile w otoczeniu nie znajduje się zbyt dużo „rozpraszaczy”. Zadbaj o to, żeby na zdjęciu nie znalazły się np. inne pojazdy, kosz na śmieci, znaki drogowe i inne osoby.

Mniej jednolite otoczenie również może być dobrym tłem. Najważniejsze, aby jego kolor dobrze kontrastował z motocyklem.

Najważniejszą kwestią w fotografii jest oświetlenie (samo słowo „fotografia” oznacza malowanie światłem). Mimo że najczęściej przy robieniu zdjęć motocyklom wykorzystuje się skomplikowane efekty oświetleniowe i drogie lampy, do zrobienia zdjęć ofertowych najlepiej nadaje się równomierne, dzienne światło. Taki efekt uzyskasz, jeśli na sesje zdecydujesz się w pochmurny dzień - promienie słoneczne rozłożą się równomiernie, nie tworząc zbyt wielu odbić i cieni. Jeśli robisz zdjęcia w bezchmurny dzień, postaraj się wybrać zacienione miejsce, np. zacienione miejsce za domem.

Źle zrobione zdjęcie: przód i tył motocykla znalazły się poza obiektywem, w tle znajdują się ludzie i inny pojazd, fotografia została wykonana "od góry".

Ustaw motocykl tak pionowo, jak tylko jesteś w stanie. W tym celu możesz użyć stopki centralnej (jeśli ją posiadasz) lub bocznej. W przypadku użycia stopki bocznej pojazd odchyla się w stronę aparatu, bądź przeciwną, co w niektórych przypadkach może wypaść niekorzystnie na zdjęciu. Wypróbuj różne ujęcia, a jeśli nic nie pomoże - spróbuj umieścić płaski kamień lub kawałek drewna pod nóżką (upewnij się, że motor stoi stabilnie).



Jeśli wykorzystałeś już wszystkie poprzednie wskazówki, możesz przejść do działania. Pamiętaj o dwóch rzeczach: Po pierwsze: użyj poziomego formatu zdjęcia. Motocykl w ujęciu bocznym jest dość szeroki i niski, więc nie zmieści się w kadrze formatu pionowego. Jedynym wyjątkiem są zdjęcia z przodu i tyłu - wtedy maszyna dobrze prezentuje się w formacie pionowym.

Warto sfotografować także dodatkowe, przyciągające uwagę elementy, takie jak zaprezentowany na zdjęciu wydech marki Akrapovic.

Po drugie: Ujęcia wykonuj z poziomu ziemi, aparat nie powinien być ustawiony wyżej niż zbiornik paliwa. Ten sam sposób wykorzystują duże koncerny motoryzacyjne, ponieważ taka perspektywa sprawia wrażenie, że oglądamy dany pojazd na żywo, a nie na zdjęciu. Przekonasz się o tym, gdy sfotografujesz motor dwa razy: najpierw stojąc, z aparatem skierowanym w dół, a następnie - kucając, z delikatnie skierowanym w górę obiektywem. Jak sam widzisz, perspektywa drastycznie zmienia jakość twojego obrazu.



Co konkretnie sfotografować? Zacznij od wykonania ujęć z lewego i prawego profilu, następnie z przodu i tyłu pojazdu. Wykonaj także zdjęcia kilku detali takich jak akcesoria warte uwagi, ale także wszelkie uszkodzenia. Wskazówka: uwiecznij wszystko to, co zachęciłoby cię przy zakupie nowego motocykla = pokaż swój pojazd od najlepszej strony, ale nie ukrywaj jego wad. Każdy nabywca chce zobaczyć nowy sportowy wydech i wymieniony system podnóżkowy, ale nie oznacza to, że masz pominąć aspekty, takie jak porysowana obudowa sprzęgła i przetarta tapicerka. Dobrze jest pokazać na zdjęciach także obecny stan opon, np. poprzez umieszczenie monety w jej bieżniku, co pokaże kupującemu głębokość rowka, a co za tym idzie - zużycie ogumowania. Najważniejsze, aby po prostu jak najlepiej oddać rzeczywisty stan pojazdu. Jednym zdaniem - poprzyj swoją opinię na temat zużycia motocykla fotografiami jego różnych elementów, aby kupujący sam ocenił jego stan. Mogą to być fotografie kolektora wydechowego, felg, a nawet łańcucha napędowego.

Jak oceniłbyś stan tego motocykla?
W przypadku ujęcia z przodu i z tyłu najlepiej użyć formatu pionowego.

Na koniec, przykład tego, jak w kilku krokach możesz uzyskać dużo lepsze zdjęcie swojego pojazdu:

Pionowy format sprawia, że na fotografii pozostało dużo niewykorzystanego miejsca. Motocykl nie mieści się w kadrze.
Dzięki użyciu poziomego formatu, na zdjęciu pokazany jest cały pojazd. Niestety, fotografia została zrobiona od góry, co niekorzystnie wpływa na jej walory estetyczne.
Ta sama maszyna, tym razem sfotografowana z perspektywy dolnej. Motocykl prezentuje się dużo korzystniej, ale jest słabo widoczny na tle innych pojazdów w tle.
Z otoczenia usunięto pozostałe jednoślady, tło jest jednolite i pozbawione zbędnych elementów. Motocykl prezentuje się bardzo korzystnie. Zdjęcie zostało wykonane przy użyciu zwykłego smartfona, nie wykorzystano dodatkowej obróbki graficznej.

Podsumowanie

  • Wyczyść cały jednoślad, a jeśli jest taka potrzeba, polakieruj ponownie karoserie.
  • Wybierz jednolite tło (np. ściana bądź zamknięta brama garażowa).
  • Zdjęcia wykonuj przy pochmurnej pogodzie, unikaj zbyt mocnego oświetlenia.
  • Ustaw motocykl jak najbardziej pionowo (użyj stopki centralnej lub podłóż coś pod stopkę boczną)
  • Używaj poziomego formatu zdjęcia (z wyjątkiem ujęcia z przodu i tyłu).
  • Sfotografuj pojazd z perspektywy dolnej. Przykucnij, aby uzyskać lepszy efekt!
  • Uwiecznij wszystkie istotne elementy. Zrób zdjęcia dobrych stron motocykla (np. nowe akcesoria) jak i jego wad (rdza, uszkodzenia) (zobacz listę)

Lista istotnych zdjęć, które powinieneś wykonać:

  • Rzut z prawej strony pojazdu
  • Rzut z lewej strony pojazdu
  • Widok z przodu
  • Widok z tyłu
  • Zdjęcie deski rozdzielczej z widocznym całkowitym przebiegiem
  • Wymienione części (np. wydech, wskaźniki LED, obudowa sprzęgła, podnóżek)
  • Głębokość bieżnika (umieść monetę w rowku lub zmierz jego wymiar)
  • Tarcze i klocki hamulcowe
  • Kolektor wydechowy
  • Felgi i łańcuch napędowy
  • Wszelkie uszkodzenia wykraczające poza normalne oznaki użytkowania (np. rdza, wgniecenia, rysy, pęknięcia). Im uczciwiej udokumentujesz zniszczenia, tym sprawniej przebiegnie proces sprzedaży!
  • Książeczka serwisowa z datami ostatnich przeglądów
  • Atesty części zamiennych i akcesoriów

O autorze: Fotograf Julian Eichoff z Hanoweru specjalizuje się w fotografii motocyklowej. Jest autorem jedynego podręcznika fotograficznego dotyczącego fotografii motocyklowej, a jego fotografie cyfrowe są publikowane w specjalistycznych czasopismach, takich jak c't. Na swoim blogu pod adresem http://Lumenatic.com nie tylko pokazuje swoje zdjęcia, ale także wyjaśnia, jak zostały one utworzone.